Udruga kampista Hrvatske

forum
Sada je: 27 tra 2024 15:07.

Vremenska zona: UTC+02:00




Započni novu temu  Odgovori  [ 11 postova ] 
Autor/ica Poruka
PostPostano: 07 pro 2021 13:21 
Offline
napredni kampist

Pridružen/a: 09 ruj 2019 14:56
Postovi: 158
Lokacija: Rijeka
Ugradio sam neki pametni multi-stage punjač umjesto rudimentarnog, originalnog. Instalaciju sam prepravio tako da koristim iste prekidače kao i prije, one originalne na kontrolnom panelu. S jednim palim punjenje a s drugim biram bateriju kućnu ili motornu. Sad mi je palo na pamet nešto drugo, čitajući o opravdanosti DC/DC punjača umjesto paralelizatora. Pa, umjesto da elternator puni obje baterije, napravio bih da puni samo motornu, kao i inače, a kućnu bi punio onaj novi punjač koji bi bio napajan inverterom. Pretpostavljam da bi to bilo bar jednako kvaliteno rješenje kao neki DC/DC punjač. Ima li nešto što ne valja u toj ideji?


Vrh
   
PostPostano: 12 pro 2021 13:05 
Offline
kamperska gerijatrija

Pridružen/a: 31 srp 2013 18:20
Postovi: 717
Koliko sam skužio startna baterija se napuni alternatorom i onda se pomoćna (leisure) puni preko invertera a izvor je startna baterija? Ako sam u pravu to je početnička greška koja će ti isprazniti startnu bateriju pa ćeš ostati nepokretan. Upravo zato kamperi i sva off road vozila imaju baterije odvojene koje istovremeno puni POJAČANI alternator koji je kapacitiran da ih napuni obadvije. Startna baterija ako se isprazni do 30% ili 11,9V je OK ali ispod ode i pič mat...za dvije - tri godine, zato je majka leisure baterija gelovica koju možeš iscrpit do besvjesti jer se uvijek oporavi - skupa ko sam vrag ...Dakle trošak je kratko trajanje startne baterije i moguće nepokretno vozilo. U kamperu moraš imat prekidač 12V na glavnoj tabli (čuješ relej kad ukopča) i koji ODVAJA startnu od leisure baterije baš zbog ovih problema. Pametnije rješenje je ako ne radiš svaki dan 150-300 km sa kojim se leisure baterija uvijek dovoljno napuni za slijedeća 24 sata (uvjet - friž je plinski i nema klime u prostoru) ubacit solar + alternativno agregat kada je kriza. Solar će ti uvijek dovoljno napuniti leisure bateriju tokom dana + alternator vožnja dakle uvijek imaš baterije koje se pune i tokom vožnje i tokom stajanja - jasno ne u hladu i mora bit lipo vrime...a kada je to u pitanju nabaci agregat jer su sada jako jeftini (honda je 2015 bila 10 000kn) . Nisam do sad vidio da je netko punio pomoćnu bateriju preko invertera iz glavne jer svi se upravo toga klone da ne ostanu nepokretni....velik problem su danas ti kompresorski friž koji odlično hlade ali cicaju struju i za nas za koje su kampovi nepoznanica bolje rješenje je plinski friž i agregat za jake potrošače....samo agregat troši jako puno benzine jer to je 2 kW a to je oko 1 litra na sat a rezervar je oko 3 litre mislim....


Vrh
   
PostPostano: 12 pro 2021 23:46 
Offline
napredni kampist

Pridružen/a: 09 ruj 2019 14:56
Postovi: 158
Lokacija: Rijeka
Izgleda da nisam bio najjasniji pa si krivo skužio :)
Dakle, kućna baterija se sada, naravno, kao i motorna u vožnji puni alternatorom. Kad motor proradi relej spoji (paralelizira) pluseve obje baterije. Umjesto sirovog punjenja direktno iz alternatora, da bi kućna baterija duže trajala, preporučljivo je punjenje DC/DC punjačem. On se ugradi između alternatora i baterije i u vožnji je puni u više faza, kao i pametni 220 kućni punjači. Bulk, apsorpcija, float. Umjesto da nabavljam DC/DC punjač iskoristit ću ono što već imam a za u najmanju ruku isti rezultat.
Sada:
- inverter je spojen na kućnu bateriju
- po paljenju motora automatski se spajaju obje baterije
- alternator direktno puni obje baterije
Ideja:
- inverter je spojen na kućnu bateriju dok motor ne radi
- po paljenju motora, automatski se
- inverter s kućne baterije prespaja na motornu
- inverter uključuje
- uključuje punjač
Alternator i dalje puni obje baterije, ali kućna se puni kontrolirano, nježnije a i nema mogućnosti da dođe do pregrijavanja i/ili prepunjavanja.
Kad se motor ugasi, sve se vraća na staro: inverter se prespaja na kućnu bateriju, gasi se, gasi se i punjač.

Inače, solari su na krovu (250W), kontroler simultano puni/održava obje baterije po unaprijed definiranom prioritetu - 90%:10% - i nekon nekoliko tjedana (koristim kamper i zimi pa nema višemjesečnih pauza :) ) obje su baterije na 100%.

Ništa se neće isprazniti, ne brini :)


Vrh
   
PostPostano: 15 pro 2021 23:44 
Offline
kamperska gerijatrija

Pridružen/a: 31 srp 2013 18:20
Postovi: 717
Kužim ideju da na neki način želiš kontrolirati punjenje kućne baterije tzv Trickle sistemom i to ne preko alta nego preko invertera i DC - DC punjača.... ..sve skupa ..ideja nije lako loša no mislim kompletno besmislena jer kako kažeš i alt i solar odlično obavljaju svoju funkciju punjenja obaju aku i ako koristiš leisure aku gelovicu koja nije startna (ne daje 600A) nego daje manju struju i konstruirana je baš kao pomočna baterija za tu svrhu ne bi smjelo bit problema - jest da 100Ah košta oko 2000-2500 kuna ali traje godinama (kod mene već i 15) i ne vidim da li ima uopće smisla ta pregradnja? Imaš 100 % napunjene baterije dakle struje na pretek ali samo je sada rekao bih fix ideja da se produži rok trajanja gelovice (leisure) pa se ide na DC-DC sistem??? Razumio bih da imaš i treću pomoćnu pa ti alt nije dosta snažan da puni sve tri pa ideš na taj sistem konverzije da ne opterećuješ alternator , no ovako upitno je trošiti lovu na to. Ideja ima smisla u svakom slučaju


Vrh
   
PostPostano: 21 pro 2021 12:32 
Offline
napredni kampist

Pridružen/a: 09 ruj 2019 14:56
Postovi: 158
Lokacija: Rijeka
Stvar je u tome što ovako ne bih trošio lovu, možda par releja, ali mislim da ih već imam, i nešto kablova. Alternator bi svejedno bio opterećen punjenjem kućne baterije (AGM Victron 110 Ah) i ovom mojom idejom. Zapravo, zbog gubitaka u konverziji čak i nešto više. Pa, možda ću sve ostaviti kako jest ....


Vrh
   
PostPostano: 22 pro 2021 11:37 
Offline
kamperska gerijatrija

Pridružen/a: 31 srp 2013 18:20
Postovi: 717
JA sam uvijek za nove ideje i projekte tako do mi je ovaj isto interesantan ...Daj mi reci kako ti radi AGM - ka i kako si zadovoljan? 110A je jaako skupa.... naime moram svoju gelovicu mijenjati jer ima 16 godina....AGM ku se ne može horizontalno postaviti mislim? Da li ti frižider ( plin * struja, nije kompresorski) izdrži preko noći (12 sati) na 12V sa 110A kapaciteta?


Vrh
   
PostPostano: 22 pro 2021 12:02 
Offline
napredni kampist

Pridružen/a: 09 ruj 2019 14:56
Postovi: 158
Lokacija: Rijeka
Bome, ako ti je baterija stara 16 godina - kupuj istu takvu :)
Prošle sam je godine kupio, za dva mjeseca će imati 2 godine. Koštala je oko 2000 kn. AGM se kao i Gel baterija može postavljati u raznim položajima, tako bar pišu. Naime, u AGM je elektrolit "zarobljen" u mrežastu masu od staklenih vlakana. Kao spužva natopljena vodom. Zadovoljan sam, nisam bio u prilici da mi se isprazni toliko da predstavlja problem. Solarni panel u tome igra, naravno, veliku ulogu a prije par tjedana montirao sam još jedan 110W. Sad imam ukupno 240 ili 250W.
Frižider na 12V radi samo dok radi motor, to je veliki potrošač, u pravilu unutra je 100W grijač i on vuče 8-10 ampera. Ode baterija časkom. Ne znam koji frižider imaš, ali moj Electrolux 12V koristi samo za održavanje u vožnji. Nema regulatora kao što ima na plin i 220V. Na plin troši jako malo a hladi sasvim dobro.


Vrh
   
PostPostano: 25 pro 2021 19:23 
Offline
kamperska gerijatrija

Pridružen/a: 31 srp 2013 18:20
Postovi: 717
Kod mene je isto El-lux sa tri izvora napajanja vjerojatno kao kod tebe. Kada sam na dugim turama držim ga na 12V tokom vožnje a stajanje ide plin, a zbog C-19 zadnje dvije godine smo samo po HR pa su vožnje kratke i ide na plin stalno - tu ga ne gasi vožnja što mi jer bio slučaj kod kampice, potrošnja je oko 200-250 grama plina na dan. Noć prije putovanja ide na 220 V da se sve dobro ohladi a namirnice se kupuju već ohlađene u marketu. Kada ide grijanje unutrašnjeg prostora tu je truma combi ( boca plina 2,5 dana) a za sada gelovica još uvijek izdrži pogon grijanja 12 sati ( ventilator + solenoidi) pa sam u dilemi da li je opće ni mjenjat. Solari su u planu ali realizacija se stalno odgađa jer ovaj sustav zadovoljava. Na duga putovanja sam uzimao agregat sa sobom za velike potrošaće - fen za kosu itd....Jedini problem mi je klima, jesi li razmišljao o klimi za stambeni prostor i kako je napojiti?


Vrh
   
PostPostano: 27 pro 2021 10:44 
Offline
napredni kampist

Pridružen/a: 09 ruj 2019 14:56
Postovi: 158
Lokacija: Rijeka
Tako s frižiderom postupam i ja. Trumavent troši od 0,2 do 1A na max brzini. Ja imam još dodatno i Multivent kojim mogu poboljšati grijanje prednjeg (kabinskog) dijela. On vuče 0,23 low speed ili 0,5A high speed. Dobro dođe i u vožnji za eventualno lakše odmagljivanje šajbe. Na ventilirano grijanje ne vjerujem da trošim više od 0,5A konstantno, tako da se na to potroši cca 12Ah na dan. To je oko 13-15% baterije. Solari su lako dostupni i jednostavno ugradivi. Vrlo jednostavno se s njima autonomija poveća za nekoliko puta.
Klima mi je par puta pala na pamet. Čak sam razmišljao o montaži obične, kućne klime na stražnji zid - to sam vidio najednom kamperu u Sloveniji. Međutim, osim skepse spram konstrukcijske podobnosti za dodatno (i to vibrirajuće) opterećenje, postoji problem napajanja. Kad si negdje u kampu priključen na struju sve je OK. Međutim, kad si na divljaka treba ti moćan čistosinusni inverter i moćni baterijski sustav - to bi vuklo 50-60 ampera.


Vrh
   
PostPostano: 03 sij 2022 19:55 
Offline
kamperska gerijatrija

Pridružen/a: 31 srp 2013 18:20
Postovi: 717
Točno klima za kamp je super rješenje ostalo van kampa je veliki upitnik. Vidio poljaka na parkingu ima ugrađen agregat kojim napaja klimu. Agregat ima buku kao kopačica dakle dosta bučno no ipak hladi na divljaka samo ostaje problem buke. Ja imam hondu 2 kw i to bi bilo nedostatno za dobru jaku klimu ali stalno visi kao opcija jer je kamper jako mali. Što se tiče solara pokušavam iznuditi rješenje za dvojnu uporabu dakle i za vikendicu i za kamper ali to je dosta rada i priprema oko selidbe na dvije lokacije no ima dobru perspektivu. Sada uočio da paneli ima samo ga skupiš - smotaš ko vriću za spavanje i eto ga problem riješen pa čekam da vidim u kome će smjeru to okrenuti obzirom da će biti sve više baterijskih auta pa će za njih biti potrebna neka nova rješenja a to će svakako solarima još skinut cijenu.


Vrh
   
PostPostano: 04 sij 2022 10:35 
Offline
napredni kampist

Pridružen/a: 09 ruj 2019 14:56
Postovi: 158
Lokacija: Rijeka
Ako ti agregat daje 2 kW kontinuirano, ne peak, onda je to dovoljno i za klimu i za eventualne dodatne potrošače. Manje kućne klime sa cca 3 kW snage za grijanje ili hlađenje imaju nazivnu snagu oko 1 kW. A ne povuku pri paljenju veliku struju kao brusilica.
Ovi savitljivi paneli su znatno skupli od čvrstih i znatno manje efikasni od njih. Puno je manja razlika između čvrstih poli i mono nego između čvrstih i savitljivih. Črvrsti 110W se može nabaviti za 600-700 kn.
BTW, prodajem solarni kontroler za 100 kn. U dućanu je 200.
https://www.njuskalo.hr/brodska-elektro ... s-36053851


Vrh
   
Prikaži postove “stare”:  Redanje  
Započni novu temu  Odgovori  [ 11 postova ] 

Vremenska zona: UTC+02:00


Online

Trenutno korisnika/ca: Nema prijavljenih korisnika/ca. i 63 gosta.


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.

Traži:
Forum(o)Bir:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
HR (CRO) by Ančica Sečan